Satiksmes organizēšana Aleksandra Čaka ielā, kas ir viena no Rīgas maģistrālajām ielām, šobrīd ir Rīgas domnieku un rīdzinieku uzmanības centrā. Šodien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti lēma par izmaiņām organizācijā A. Čaka ielā, paredzot Marijas un A. Čaka ielā virzienā no centra izveidot sabiedriskā transporta joslu un autotransporta joslu, bet virzienā uz centru saglabājot esošo situāciju ar kopēju joslu autotransportam un sabiedriskajam transportam un vienu velo joslu. Jaunās konservatīvās partijas deputāts balsojumā nepiedalījās. 


A. Čaka iela ir robeža starp Rīgas centra apkaimi, Latgales priekšpilsētas Avotu un Grīziņkalna apkaimēm. Skatot jautājumu par velo joslu esamību A. Čaka ielā, vēršam uzmanību, ka šo nevar skatīt atrauti no satiksmes plūsmas apkārtējās ielās. Ir jāanalizē, jāievāc un jāapkopo ticami dati, ir jāmodelē situācijas, kā katrs potenciālais lēmums satiksmes organizēšanā ietekmēs situāciju plašākā apkaimē. Lēmumiem Rīgas domē ir jābūt datos balstītiem.


“Lai pieņemtu izsvērtu lēmumu, aicināju izvērtēt, kā tiks organizēta satiksme Centra un piegulošajās apkaimēs, kad atsāksies klātienes mācības Rīgas izglītības iestādēs, sāksies vērienīgie Rail Baltica būvniecības darbi, notiks remontdarbi Valmieras ielā, notiks remontdarbi uz Zemitānu tilta, rekonstrukcijai slēgs VEF tiltu, u.c. Vai šāds izvērtējums ir veikts, vai ir modelētas situācijas pie minētajām satiksmes izmaiņām?  Cik man zināms, šāda vērtējuma un situāciju modelēšanas nav bijis. Jāpiebilst, ka arī Valsts policijas pārstāvji norāda, ka šādam eksperimentam ir jāgatavojas pietiekami ilgu laiku un tas ir jāmodelē vēl pirms reālu velo joslu ierīkošanas,” akcentē Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāts Valters Bergs (JKP).


Pieejamie SKDS dati norāda uz to, ka vairākums aptaujāto A. Čaka ielas uzņēmēju (72% neatbalsta, 26% atbalsta) un iedzīvotāju (54% neatbalsta, 37% atbalsta) ir negatīvs viedoklis par velo joslu saglabāšanu pēc eksperimenta beigām (2021. gada 1. septembris).


RD Satiksmes departamenta aprēķini liecina, ka, saglabājot velo joslas A. Čaka ielā, vienkāršākajā variantā satiksmes infrastruktūras pielāgošana izmaksās gandrīz miljonu eiro. Savukārt dārgākajā scenārijā, īstenojot visus nepieciešamos pasākumus satiksmes organizēšanas maiņai, būtu nepieciešami vairāk nekā 5,7 miljoni eiro. Savukārt, atsakoties no velo joslām un pārceļot velotransportu uz Krišjāņa Barona ielu, būtu nepieciešami aptuveni 200 000 eiro sākotnējā variantā, bet, veicot satiksmes organizācijas izmaiņas pilnā apmērā, būtu nepieciešami aptuveni 0,5 miljoni eiro.


“Ņemot vērā visus minētos apstākļus, es uzskatu, ka eksperiments A. Čaka ielā pēc 1. septembra ir pārtraucams, saglabājot velo joslu no Zemitānu tilta līdz Ērgļu ielai un attiecīgi novirzot velo kustību uz velo joslām K. Barona ielā,” savu nostāju pauž Valters Bergs (JKP).


Līdz ar to K. Barona iela būtu veidota kā maģistrālais velo savienojums starp Purvciemu un Centra apkaimi ar atbilstošu satiksmes organizāciju – mierinātu satiksmi, piemērotību sabiedriskajam transportam, pastaigām, velo braukšanai, kafejnīcām un veikaliem, bet A. Čaka iela būtu veidota ar prioritāti sabiedriskajam transportam.
Velo braukšanai ir jābūt drošai un baudāmai, lai velosipēdi rīdziniekiem kļūtu par nopietni apsvērtu izvēli, veidojot satiksmes organizāciju tā, lai sabiedriskais transports, velobraucēji un auto viens otram netraucē. No šāda skatupunkta K. Barona iela ir jāatdod velobraucējiem, ielu attiecīgi uzlabojot. Tas gan ir jādara nekavējoties, jo jebkuri pagaidu varianti tikai attālinās brīdi, kad K. Barona iela kļūs piemērota velobraucējiem. 


Nobeigumā jāuzsver, ka Jaunās konservatīvās partijas deputāti Rīgas domē nav pret velo joslām A. Čaka ielā, bet ir pret to, ka lēmumi tiek pieņemti bez ticamiem datiem, aprēķiniem un satiksmes plūsmas modelēšanas, analizējot satiksmes plūsmu arī apkārtējās ielās. 

Papildu informācija:
Jaunā konservatīvā partija
E-pasts: prese@konservativie.lv