Publicēts: 14.10.2024.
Atjaunināts: 17.12.2024.
Atjaunināts: 17.12.2024.
Pieteikšanās konkursam notiek pie skolas administrācijas.
Noderīgi materiāli:
- RTU VASSI "Oglekļa pēdas kalkulators"
- RTU Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta izstrādāts kalkulators, lai daudzpusīgi noskaidrotu individualizētu oglekļa emisiju patēriņu, iekļaujot datus par transporta izmantošanu, produktu un pakalpojumu patēriņu un radītajiem atkritumiem, kā arī enerģijas izmantošanu. Lai būtu kā ierosinājums katram pieņemt videi vēl draudzīgākus lēmumus, iegūtais personalizētais rādījums tiek salīdzināts ar Latvijas vidējo CO₂ patēriņu gadā un pievienota grafiska ieteikumu sadaļa, kā rādījumus uzlabot.
-
Izmēģināt "Oglekļa pēdas kalkulatoru" šeit:
-
- Informatīvs mācību materiāls skolām "Efektīvs enerģijas patēriņš izglītības iestādēs" ar mērķi veicināt racionālu enerģijas patēriņu Vidzemes plānošanas reģiona pašvaldībās un motivēt izglītības iestādes, sadarbojoties ar savām pašvaldībām un iesaistot skolēnus, samazināt nelietderīgas enerģijas izmaksas. Mācību materiālu veido desmit tēmas: enerģijas patēriņš ēkās, apkure, elektrība, enerģijas veidi, klimata pārmaiņas, apgaismojums, ventilācija, ūdens, energoplānošana, atkritumi. Katras tēmas izklāsts sastāv no četrām daļām – izziņas daļas, praktiskās daļas, idejām tēmas paplašināšanai un uzdevumu idejām. Materiālu izmantošanas vietu un laiku mācību procesā integrē skolotājs, veicinot jaunu zināšanu apguvi.
- Iespēja uzaicināt uz skolu Rīgas enerģētikas aģentūras energodetektīvu šeit.
Ieskats atklāšanas pasākumā:
Video materiāli no pasākuma “Klimata diena skolotājiem"
Rīgas skolu klimatu dienu seminārā skolotājiem "Izglītojies, lai mainītu pasauli" RTU Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta lektore, pētniece Ingūna Brēmane informē par aktivitāti “Klimata dienas” Rīgas skolās, par skolotāju lomu konkursa norisē un mērķi: lai jaunā paaudze būtu līdzatbildīgi videi draudzīgu ieradumu ieviešanā, domā par ilgstspējas jautājumiem, lai skolotāji būtu informēti un atbalstītu skolēnu iesaistīšanos ilgspējas ietekmes konkursā, kur skolēni piecu cilvēku komandā mācītos identificēt energotaupības pasākumus un rastu risinājumus samazināt enerģijas patēriņu savā skolā.
Rīgas skolu klimatu dienu seminārā skolotājiem "Izglītojies, lai mainītu pasauli" RTU Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta asoc. prof. Dace Lauka piedāvā bioekonomikas jautājumu loku apskatīt caur grupu darbu – ideju spēli “Ābeļdārzs”. Būtiski, lai skolotāji gūtās idejas pēc tam varētu pārnest uz mācību procesu skolā.
Rīgas enerģētikas aģentūras (REA) direktors Jānis Ikaunieks stāsta par iespējām uzlabot klimatu Rīgā, kā saredz sadarbības iespējas ar skolām un skolotājiem aktivitātes “Klimata dienas” ietvaros Rīgas skolās. REA jau tagad sniedz atbalstu skolām monitorējot, veicot apsekojumus un iesakot, kā kontrolēt enerģijas patēriņu, tādējādi tiek samazinātas izmaksas. REA vēlas vēl vairāk sadarboties tieši ar skolām, skolotājiem un skolēniem, tāpat tiek piedāvāti REA izstrādāti mācību materiāli "Efektīvs enerģijas patēriņš izglītības iestādēs". REA iepriekšējā pieredze rāda, ka bez investīcijām, tikai balstoties uz uzvedības maiņu var panākt energouzlabojumus.
Rīgas skolu klimatu dienu seminārā skolotājiem "Izglītojies, lai mainītu pasauli" pieredzes stāstā dalās RTU absolvents, uzņēmuma "Virši" ilgtspējas projektu vadītājs Anrijs Tukulis – par kafijas ilgspējas stāstu, saules paneļiem, alternatīvo degvielu u.c. aktivitātēm uzņēmumā, lai radītu pēc iespējas mazāku ietekmi uz vidi un ilgtspēju.
Aktivitāte klimata stacija "Blakusprodukti". Skolotāju darba grupu prezentācijās tiek piedāvātas idejas konkursiem skolēniem, dažādas aktivitātes, lai ietaupītu resursus.
Piemēram, skolēni uzskaita atkritumus un domā, kā samazināt patēriņu, spriež par papīra samazināšanu un ko iesākt ar izlietotām pildspalvām, kā šķirot pārstrādei detaļas, kā arī rīkot pasākumus, kur skolēni apmainās ar tekstilizstrādājumiem vai veic uzlabojumus nolietotājos apģērbos, piemēram, dizaina stundās skolās. Tāpat ir ideja veidot pasākumu “Andele mandele”, kur būtu iespēja apmainīties ar apģērbiem vai veikt uzlabojumus jau esošajos apģērbos.
Aktivitāte "Izglītojies, lai mainītu pasauli"
Klimata stacija – eko pēda
Trīs skolotāju grupas dalās ar eko pēdas piemēriem savās skolās.
- Resursu taupīšana – ūdens, elektrības un gāzes patēriņa uzskaite un mērījumu salīdzināšana pēc nedēļas. Veikti secinājumi, cik tas maksā un ko var uzlabot.
- Pārvietošanās ieradumu analīze – iet ar kājām vai izmanto riteni, sabiedrisko transportu, auto. Mērķis atrast vislabāko risinājumu, kas videi draudzīgs.
- Sacensība starp klašu grupām, kurš savāks vairāk makalatūras, domāt, kā to var pārstrādāt un apmeklēt kādu nozares uzņēmumu, lai skolēni aizdomātos par vidi, pārstrādi un otrreizējo lietošanu.
Klimata stacija – energoefektivitāte
Piedāvātās skolotāju grupu aktivitātes ir orientētas uz elektroenerģijas taupīšanu. Piemēram, tiek dots uzdevums katram skolēnam veikt mājas energoenerģijas auditu – cik elektrības tiek patērēts mēnesī, kam seko analīzes daļa: izmantojot aplikāciju, tiek skatīts patēriņš pa dienām, pa stundām, veicot arī ierīču monitoringu, kas tiek lietotas mājsaimniecībā. Dati tiek uzskaitīti tabulā, lai veiktu secinājumus par lietošanas paradumiem ģimenē un salīdzinātu ar skolas biedru iegūtajiem rezultātiem. Tāpat aktivitāte paredz izstrādāt atgādnes, ko izlikt pa māju, lai atcerētos taupīt resursus.
Tiek piedāvāta ideja rīkot influenceru konkursu, lai dalītos ar pieredzi energotaupīšanā.
Lai analizētu dažādus enerģijas veidus, rīkot konkursu "Atrodi objektu ar vislielākajiem enerģijas zudumiem". Lai uzdevumu paveiktu, tiek aicināts izmantot telefonu modeļus ar infrasarkanajām kamerām vai aprīkojumu skolas fizikas kabinetos.
Spēlē "Apgaismojuma optimizēšana" aicina kļūt par dizaineriem, kas iekārto telpu, domājot gan par gaismekļu izvietojumu, iegūstot zonas ar vajadzīgo apgaismojumu, gan arī par elektroenerģijas maksimālu lietderību.
Skolēnu ekskursiju uz muzeju apvienot ar uzdevumu, prezentācijās piedāvājot galvenās atziņas un idejas, ko guvuši paši skolēni un ko izmantot nākotnē.
“Izglītojies, lai mainītu pasauli” – paldies ikvienam skolotājam, kas piedalījās konferencē un dalījās ar idejām par energotaupības pasākumiem skolās.