Stājoties spēkā jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas nosacījumiem Rīgā, no 20. maija virknei iedzīvotāju un uzņēmumu mainījusies arī ierastā atkritumu izvešanas kārtība. Lai gan Rīgas domes Mājokļu un vides departaments un atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi jau laikus aicināja pārslēgt līgumus un vienoties par pakalpojumu saņemšanu ar konkrētās teritoriālās zonas atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumu, daļa iedzīvotāju un uzņēmumu to atlikuši uz pēdējo brīdi, tādējādi neviļus radot situāciju, ka galvaspilsētā atsevišķās adresēs tiek kavēta pakalpojumu sniegšana.
Taču kopumā pirmā nedēļa saskaņā ar jauno kārtību aizritējusi salīdzinoši labi, nodrošinot, ka pakalpojumi tiek sniegti nepārtrauktā režīmā un bez būtiskiem sistēmas traucējumiem, norāda Mājokļu un vides departaments.
“Līdz 20.maijam, kad stājās spēkā jaunā kārtība, līgumus bija noslēguši kopumā 74% rīdzinieku. Šobrīd pārslēgto līgumu skaits pārsniedz jau 80% , taču operatoru klientu centros šobrīd vērojams to klientu pieplūdums, kuri piesaka līguma slēgšanu tikai tagad jeb pēdējā brīdī. Vēršam uzmanību, ka iesnieguma aizpildīšana vēl nav noslēgts līgums, jo operatori iesniegto informāciju pārbauda, un nereti tiek konstatētas kļūdas, tādēļ atkārtoti jāsazinās ar pieteicēju un jāveic labojumi, kas prasa papildu laiku. Vienlaikus noslēgts līgums nenozīmē, ka jau tajā pašā vai nākamajā dienā klientam tiks sniegts pakalpojums un viņa atkritumu konteiners tiks uzreiz iztukšots. Tāpat kā atverot kontu bankā, uzreiz neizsniedz maksājumu karti ar klienta vārdu/uzvārdu, arī atkritumu apsaimniekošanā ir jāveic noteikti priekšdarbi, lai pakalpojumu saskaņā ar līgumu varētu sniegt. Tāpēc aicinām iedzīvotājus ar sapratni izturēties pret izmaiņām un ņemt vērā, ka pielāgošanās visām iesaistītajām pusēm prasa laiku. Atkritumu apsaimniekošanas un šķirošanas sistēma šobrīd piedzīvo vēsturiskas pārmaiņas, taču īstermiņa neērtības noteikti atmaksāsies ilgtermiņā,” uzsver Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes vadītāja Evija Piņķe, aicinot iedzīvotājus šajā periodā būt saprotošiem un nepieciešamības gadījumā apbruņoties ar nelielu pacietību.
Jau ziņots, ka kopš 20. maija atbilstoši Rīgas domes saistošajiem noteikumiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu pilsētas administratīvā teritorija ir sadalīta četrās zonās, kurās iepirkuma rezultātā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus nodrošina konkursa kārtībā izraudzītas kompānijas. 1. un 2. zonā pakalpojuma sniedzējs ir SIA „Clean R”, 3. zonā – Pilnsabiedrība „Lautus Vide” un 4. zonā – SIA „Eco Baltia vide”. Visi uzņēmumi no 20.maija sākuši atkritumu izvešanu savu teritoriālo zonu iedzīvotājiem, kuri bija noslēguši jaunos līgumus līdz maija vidum. Paralēli iespējami ātri tiek apstrādāti arī tie līgumi, kas tiek noslēgti tagad, rindas kārtībā un iespējami ātrāk, uzsākot pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem un uzņēmumiem.
Mājokļu un vides departaments atgādina, ka operatoru nosūtītajos jaunajos atkritumu izvešanas grafikos ietvertie datumi var atšķirties no iepriekšējām izvešanas dienām un var veidoties arī ilgāki pārtraukumi, jo uzņēmumu rīcībā nav iepriekšējā pakalpojumu sniedzēja izvešanas datumi un maršrutus uzņēmumi veidojuši no jauna, balstoties uz jaunajiem līgumiem un tajos noteikto izvešanas regularitāti. Iedzīvotāji tiek aicināti grafikā norādītajā dienā novietot konteinerus specializētajam transportam brīvi pieejamā vietā un arī iespēju robežās pašiem uzrakstīt uz konteinera precīzu adresi, kamēr no operatoru puses visiem galvaspilsētas konteineriem tiks pakāpeniski pārlīmētas uzlīmes.
Kā Mājokļu un vides departamentam apliecinājuši atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi, tie šobrīd strādā pastiprinātā režīmā, lai pēc iespējas ātrāk atbildētu uz iedzīvotāju jautājumiem, izveidotu atbilstošus grafikus un izvestu konteinerus laikā vai, ja kādu iemeslu dēļ notikusi aizkavēšanās, iespējami ātrāk. Tiesa, šobrīd zvanu centros ir ilgāks gaidīšanas laiks nekā ierasts, tāpēc nepieciešamības gadījumā iedzīvotāji aicināti sazināties ar uzņēmumiem arī ar e-pastu starpniecību.
Gadījumos, ja līgums nav noslēgts laikus, bet konteineri jau piepildījušies, visi uzņēmumi Rīgas domei ir apliecinājuši gatavību atkritumu izvešanu nodrošināt pēc iepriekšējas pieteikšanās un rindas kārtībā. Atkritumi var netikt izvesti gadījumos, ja šāda vienošanās nav bijusi, kā arī situācijās, ja grafikā paredzētajā atkritumu izvešanas dienā objekts bijis slēgts, konteiners nav pieejams līgumā norādītajā adresē, pieteiktajā atrašanās vietā vai norādītajā laikā.
Iedzīvotāji vēl arvien aicināti līgumus noslēgt pēc iespējas ātrāk. To var izdarīt elektroniski katra atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma mājaslapā vai klientu centros, ievērojot piesardzības pasākumus. Noskaidrot savas teritorijas apsaimniekotāju var Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta mājaslapā: https://mvd.riga.lv/atkritumu-apsaimniekosanas-zonas/ .
Informāciju sagatavoja Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu koordinators Mārtiņš Vilemsons, tālr: 67026231, e-pasts: martins.vilemsons@riga.lv.