Ceturtdien un piektdien, 3. maijā, Rīgas domē viesojas Reikjavikas (Islande) Izglītības un jaunatnes lietu departamenta delegācija, lai dalītos pieredzē izglītības jomā un smeltos jaunu iedvesmu darbam.
“Mēs esam gandarīti sākt šo sadarbību ar Islandes galvaspilsētas Reikjavikas kolēģiem, iepazīt vienam otru un mūsu izglītības sistēmas. Pateicos par iespēju mācīties un iedvesmoties. Paldies Islandes kolēģiem par interesi par Rīgu un tās izglītības norisēm. Mani iedvesmoja Reikjavikas pilsētas kolēģu vēriens, jo viņu izglītības pārvaldības profesionāļi darbojas kopā kā mācīšanās kopiena, un uz Rīgu atbrauca 60 cilvēku kuplā pulkā. Vērtīgi bija arī uzzināt to, ka Islandē problēmas risina ar noteikumiem un politikām, kas strādā, nevis aizliegumiem. Un sabiedrība kopā rūpējas par bērnu un jauniešu drošību, nevis noveļ to tikai uz atbildīgajām institūcijām,” saka Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Laima Geikina.
Rīgas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta (IKSD) Izglītības pārvaldes vadītāja Lāsma Lancmane iepazīstināja ar Rīgu, pašvaldības struktūru, pārvaldību. Delegācija tika iepazīstināta arī ar vēsturisko un aktuālo pāreju uz mācībām latviešu valodā – Vienotas skolas veidošanu Rīgā.
IKSD galvenā izglītības projektu vadītāja Maija Gredzena delegācijai pastāstīja par departamenta atbildības sfērām un kompetencēm, izglītības speciālistu piesaistes aktivitātēm Rīgā un tālākizglītību, IKSD direktora padomniece izglītības tehnoloģiju un inovāciju jautājumos Zane Biteniece iepazīstināja ar Rīgas STEAM ekosistēmas plāniem 2023. – 2026. gadam, savukārt IKSD Jaunatnes pārvaldes vadītājs Dmitrijs Zverevs klātesošajiem pastāstīja par jaunatnes politikas izstrādi un darbu ar jaunatni.
Reikjavikas Izglītības un jaunatnes lietu departamenta projektu vadītājs Hjortūrs Ogūstsons (Hjörtur Ágústsson) stāstīja par Reikjavikas izglītības sistēmas specifiku, struktūru un jomām, skolēnu un skolotāju skaitu, kā arī akcentēja to, ka valsts atrodas starp Ameriku un Eiropu, tāpēc izjūt ietekmi no abām pusēm. Viņš pastāstīja arī par inovāciju un attīstības plāniem, projektiem izglītībā.
“Mūsu vīzija atspoguļo to, lai bērni un jaunieši pilsētas skolās un brīvā laika pavadīšanas centros iegūst dinamisku izglītības pieredzi, kas ļauj īstenot savus sapņus un pozitīvi ietekmē sabiedrību un vidi,” sacīja Hjortūrs Ogūstsons.
Reikjavika ir izstrādājusi Islandes modeli, lai palīdzētu jauniešu dzīvi padarīt labāku. Viņi sniedz dažādas atbalsta metodes un meklē veidus, kā jauniešus atturēt no kaitīgo vielu lietošanas. Islandē izstrādāti vairāki starptautiskie pētījumi, kas tiek izmantoti lēmumu pieņemšanā šajos jautājumos. Viņi piekopj uz sabiedrību balstītu pieeju – veicina un atbalsta sadarbību starp visiem, kas strādā ar bērniem un jauniešiem. Reikjavika sniedz lielu atbalstu sporta klubiem, NVO, kas piedāvā brīvā laika aktivitātes, kā arī izstrādājuši speciālu atpūtas karti jauniešiem.
Reikjavikas pārstāvji ieskicēja arī digitālās izaugsmes aktivitātes, kas ietver digitālo tehnoloģiju izmantošanu, lai bagātinātu izglītību un nodrošinātu bērniem plašākas iespējas radošuma izpausmēm.
Paredzēts, ka 3. maijā Reikjavikas delegācija apmeklēs radošo kvartālu “Lastādija”, jauniešu centru “Kaņieris” un Rīgas izglītības un informatīvi metodisko centru, savukārt pēc tam vizīte turpināsies Rīgas 6. vidusskolā, Rīgas Centra humanitārajā vidusskolā, Jaunmārupes pirmsskolā “Zīļuks” un Rīgas Rīnūžu vidusskolā.
Informāciju sagatavoja: Sindija Grāvere, Rīgas pašvaldības Komunikācijas pārvaldes Ārējās komunikācijas nodaļas projektu koordinatore, e-pasts: sindija.gravere@riga.lv.