Informācija medijiem

Marta pirmajā sestdienā, 7.martā, satiksmei tiks slēgts Ģertrūdes ielas posms – no Brīvības ielas līdz Čaka ielai.

Izvērtējot līdzšinējos eksperimenta rezultātus ar Tērbatas ielu un Blaumaņa ielu secināts, ka tie vērtējami pozitīvi, tomēr vēl nav iespējams izvēlēties vienu konkrētu pilsētas ielu, kur šo ieceri īstenot ilgtermiņā.

“Pateicoties nevalstiskajām organizācijām, Blaumaņa iela izskatījās ļoti interesanta un radoša – daudz vairāk nekā Tērbatas iela, pat neskatoties uz sliktāku laiku. Tas nozīmē, ka mēs ejam uz priekšu un martā Ģertrūdes iela apmeklētājiem būs vēl interesantāka. Protams, ka joprojām ir lietas, kas ir jāuzlabo un mēs pie tā strādājam,” sacīja Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs.

Arī Blaumaņa ielas eksperimenta laikā apvienība “Pilsēta cilvēkiem” veica aptaujas un satiksmes monitoringu.  Arhitekts un antropologs Matīss Šteinerts norādīja, ka vērā ņemams ir fakts, ka vēl sliktākos laikapstākļos kā bija Tērbatas ielas eksperimenta laikā, cilvēki bija gatavi nākt uz Blaumaņa ielu un dienas sākumā cilvēku skaits bijis pat lielāks nekā Tērbatas ielā tajā pašā laikā.

Lai veiktu uzskatāmu datu analīzi, tika salīdzināts satiksmes ātrums, veikta satiksmes skaitīšana un veikta uzņēmēju aptauja eksperimenta norises dienā un parastā sestdienā – 25.janvārī, kā arī iegūtā informācija salīdzināta ar Tērbatas ielas eksperimentu. Monitorējot datus, tika secināts, ka cilvēku skaits laikā, kad iela ir slēgta automašīnām palielinājās par 20% nekā parastā dienā (25.janvārī - 316 gājēji un 144 auto; 1.februārī - 665 gājēji un 0 auto), tostarp arī apgrūtinājums blakus ielām bija nebūtisks un sastrēgumi neveidojās. Savukārt runājot par uzņēmēju apmierinātību, tā ir bijusi zemāka, jo Blaumaņa ielā ir citādāks uzņēmēju profils, salīdzinot ar Tērbatas ielu.

“Galvenie secinājumi ir tādi, ka Blaumaņa ielas eksperimentā ieguvēji bija kafejnīcas un tie uzņēmumi, ka ir orientēti uz ģimenēm, bet zaudētāji – dārgāku veikalu īpašnieki, kuri klienti izvēlas tur piebraukt ar automašīnām. Pozitīvi ir tas, ka šoreiz nebija sūdzību no piegādes transporta. Ir svarīgi arī atzīmēt, ka Blaumaņa ielas un Tērbatas ielas uzņēmēju profils ir atšķirīgs, kā arī apstākļi abās eksperimenta vietās ir atšķirīgi. Tērbatas ielas eksperimenta laikā bija labāki laikapstākļi, tur ir arī dažādāka uzņēmējdarbība un ir galamērķi abos ielas galos, savukārt Blaumaņa ielā ir aktīva vietējo kopiena, mazāka slodze uz satiksmi kopumā, kā arī vairāk kafejnīcu un izklaides vietu,” skaidroja Šteinerts.

Jau ziņots, ka Rīgas dome šogad nolēmusi katra mēneša pirmajā sestdienā kādu no galvaspilsētas centra ielām atvēlēt tikai gājējiem, velobraucējiem un uzņēmējdarbībai. Šīs ieceres mērķis ir atdzīvināt Rīgas centru, veicinot iedzīvotāju mobilitāti un pilsētvides attīstību. Arī uzņēmēji aicināti šo pilsētas iniciatīvu atraktīvi izmantot kā iespēju savā labā, veicinot uzņēmējdarbību. Kā pirmā automašīnām tika slēgta Tērbatas iela, bet otrā – Blaumaņa iela.

Informāciju sagatavoja: Aira Šmelde, Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu koordinatore, tālr.: 67037902; e-pasts: aira.smelde@riga.lv