11. oktobrī Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs ir ne tikai sācis ietērpties rudens krāsās, bet arī jaunā vizuālajā veidolā. Šodien plkst. 11.00 tika atklāts jaunais zīmols, līdz ar to īpašs vides elements – Rīga ZOO logo, kas mudina apmeklētājus atklāt kopīgo atšķirīgajā, savienojot ikkatru pasaules dzīvību kopīgā stāstā.
Rīga ZOO pārmaiņas notiek ik sezonu, mainoties dzīvnieku kažokiem, augot pērnajiem mazuļiem un piepulcējoties jauniem. Taču šoreiz ne par šīm pārmaiņām – vairākus gadu desmitus zoodārza vizuālā identitāte bijusi teju nemainīga arī zoodārza dažādajos attīstības posmos. Vizuālās identitātes atjaunināšana ir solis pretī pozitīvām pārmaiņām, akcentējot Rīga ZOO pamatvērtības – apmeklētāju izglītošanu un sugu saglabāšanu. “Ja kādreiz zoodārzs bija dzīvnieku izstāde, tad tagad tā uzdevumi ir daudz plašāki – izglītot, aizsargāt sugas, pētīt, lai izzinātu, un rūpēties par bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu,” stāsta Anete Bilzēna, Rīga ZOO valdes locekle.
Jaunā logotipa galvenais elements ir šūnu dalīšanās attēlojums. Šūna, kas pamatā ne vien katram dzīvniekam un augam, bet arī, mums, cilvēkiem, ir sākums dzīvībai un arī aicinājumam atrast kopīgo sevī un katrā Rīga ZOO iemītniekā. Vai tā būtu žirafe, kuras kakls ir teju 20 reizes garāks nekā cilvēkam, bet sastāv no tikpat daudz skriemeļiem. Vai milzu sienāzis, uz kura kājām ir mūsu ausīm pārsteidzoši līdzīgi dzirdes orgāni. Vai kāds no daudzajiem zoodārza iemītniekiem, kuru mītnēs redzamas bumbas, jo viņiem arī patīk spēlēties.
Rīga ZOO Valdes locekle Anete Bilzēna uzsver, ka Rīgas Zoodārza stāsts ir īsts, patiess, 111 gadu garumā piepildīts ar motivētu cilvēku enerģiju un darbu. Tomēr, laikam ejot, zoodārzam ir jāmainās līdzi un jākļūst pievilcīgam digitālā vidē. Vadoties pēc jaunās vizuālās identitātes standartiem, atjaunots arī mājaslapas izskats, domājot par intuitīvu navigāciju, ērtu pārlūkošanu un piekļūstamības risinājumiem, integrējot vizuāli kontrastējoša dizaina opciju.
Centieni kļūt vizuāli mūsdienīgākiem nebūtu nekas, ja tiem nesekotu arī darbi. Rīga ZOO uzstādījis ambiciozus mērķus vairāk nekā 10 nākamajiem gadiem – pērn sabiedrībai prezentēts “Masterplan 2035”, kuru īstenojot, zooloģiskais dārzs taps par mūsdienīgu četru sezonu bioparku. Drīzumā sāksies pirmās zonas – “Himalaju” – projektēšana. Jaunās ekspozīcijas līdzināsies apmeklētāju iemīļotajai “Savannas” zonai, kurā kopš 2019. gada kopā mīt dažādu sugu nagaiņi, bet uz salas aplūkojami pērtiķi geladas. Dzīvnieku mītņu plānošana balstīsies jaunākajos labturības principos, tajā pašā laikā padarot zoodārza apmeklējumu par piedzīvojumu, kas ļaus dzīvniekus vērot bez vizuālām barjerām.
Pārmaiņās nedrīkst aizmirst arī par zoodārza misijām, kas saistītas ar sugu aizsardzību, zinātni un sabiedrības izglītošanu. Šie jautājumi ik gadu kļūst svarīgāki ne vien Rīga ZOO, bet arī tā viesiem. Izglītības darbu būtiski uzlabot ļaus Vides izglītības centrs, kura būvniecība tuvojas finiša taisnei. Tajā trīs jaunās mācību klasēs skolēni varēs gan papildināt skolā gūtās zināšanas, gan gūt padziļinātu izpratni par vides jautājumiem.
Rīga ZOO turpinās ne vien stāstīt par sugu aizsardzību, bet to arī apliecināt darbos. Kā piemēru varam minēt aizsargājamo smilšu krupju izlaišanu savvaļā, Latvijā reintroducēto kokvaržu izpēti un jau izsenis notiekošo roņu rehabilitāciju, kā arī dalību sugu reintrodukcijas projektos ārvalstīs.
Jānis Rudzītis, Rīga ZOO Valdes priekšsēdētājs: “Šis savā ziņā ir jauns sākums, bet varu apsolīt, ka Rīgas Zoodārzs paliks pie savām līdzšinējām labajām tradīcijām – pie Tropu mēneša, Ziemas naktīm, Dzīvnieku dienām –, mums joprojām būs Žirafu māja, apmeklētāju iemīļotā Tropu māja, turklāt darīsim visu, lai tā pāraug jaunā kvalitātē. Zoodārzs būvēs jaunus ceļus, bet vēsturiskie vārti paliks!”
Informāciju sagatavoja: Rīgas Nacionālā zooloģiskā dārza Mārketinga un komunikācijas nodaļa Elīza Lindāne, e-pasts: eliza.lindane@rigazoo.lv