Pilsētā Uzņēmējdarbība Pilsētvide
Plānotā tramvaja līnijas vizualizācija

“Rīgas satiksme” gatavo projekta pieteikumu Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējuma saņemšanai 5. un 7. tramvaja līnijas modernizēšanai, pielāgojot minēto tramvaja maršrutu posmus zemās grīdas tramvaju kustībai un uzlabojot vides pieejamību gados vecākiem cilvēkiem, cilvēkiem ar invaliditāti, kā arī vecākiem ar bērniem. Pieteikums jāiesniedz līdz 12. aprīlim, projektu paredzēts uzsākt šogad un īstenot līdz 2023. gadam.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis: “’Ērts, ātrs un drošs sabiedriskais transports ikvienā pilsētā ir instruments, kā atbrīvot pilsētas centrālo daļu no sastrēgumiem un vides piesārņojuma. Šādu pieeju sekmē arī Eiropas Savienības pieejamie finanšu instrumenti, kas vienlaicīgi vērsti gan uz pilsētvides sakārtošanu, gan iedzīvotāju mobilitāti. “Rīgas satiksmes” izstrādātais projekts 5. un 7. tramvaja modernizācijai pēc tā ieviešanas pacels sabiedriskā transporta kvalitātes latiņu vairākās pilsētas apkaimēs un sekmēs pilsētvides sakārtotību. Šī projekta veiksmīga īstenošana ir arī ļoti svarīga, lai turpinātu atjaunot “Rīgas satiksme” reputāciju un parādītu sevi kā uzticamu partneri nozīmīgu Eiropas Savienības projektu realizācijā.”

“Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa: “Tramvajs ir pilsētas sabiedriskā transporta mugurkauls, tāpēc ir ļoti svarīgi nodrošināt šī sabiedriskā transporta veida vides pieejamību ikvienam pasažierim. Ļoti būtiski, ka Rīgai tik nepieciešamo tramvaja infrastruktūras modernizāciju būs iespējams īstenot ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu. Projekta ietvaros tiks paaugstinātas pieturvietu platformas, kas īpaši atvieglos pārvietošanos gados vecākiem cilvēkiem, pasažieriem ratiņkrēslos, kā arī vecākiem ar bērnu ratiņiem. Mūsdienīga un atbilstoša infrastruktūra, kas nākotnē ļaus uzlabot arī sabiedriskā transporta ātrumu, būs ieguvums ikvienam mūsu klientam.”

Projekta ietvaros paredzēts modernizēt 7. tramvaja maršruta līniju posmā no Ausekļa loka līdz Radio lokam un no Centrāltirgus līdz galapunktam “Ķengarags”. Lai nodrošinātu zemās grīdas tramvaja priekšrocības un vides pieejamību ikvienam pasažierim, plānots pārbūvēt un paaugstināt vairāku pieturvietu platformas. Aptuveni 8,6 kilometru garā posmā tiks veikta gan kontakttīkla pielāgošana zemās grīdas tramvajam, gan kabeļu tīkla nomaiņa, palielinot elektroapgādes jaudas. 

Tāpat projektā paredzēts veikt infrastruktūras pārbūvi aptuveni 2 kilometru garumā 5. tramvaja maršruta posmā no Slokas ielas un Jūrmalas gatves krustojuma līdz galapunktam “Iļģuciems”, pielāgojot minēto tramvaja līniju zemās grīdas tramvaju prasībām, kā arī nodrošinot vides pieejamības prasībām atbilstošu platformu izbūvi maršruta posma pieturvietās. 5. tramvaja maršrutā paredzēta arī sliežu ceļu pārbūve Slokas ielas posmā no krustojuma ar Pulka ielu līdz krustojumam ar Jūrmalas gatvi.
 
Ar mērķi saīsināt krustojuma šķērsošanas laiku, tādejādi mazinot transporta līdzekļu sastrēgumus, Rīgas tramvaja infrastruktūras modernizācijas projekta ietvaros paredzēts veikt arī sliežu ceļu pārbūvi 11. novembra krastmalas un 13. janvāra ielas krustojumā. Tiks veikta pārmiju vadības sistēmas ierīkošana, paaugstinot tramvaju kustības drošības līmeni un nodrošinot pārmiju kontroles iespējas ar tālvadību. 

Jāatzīmē, ka projekta ieviešana plānota Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 4.5.1. specifiskā atbalsta mērķa (SAM) “Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru” 4.5.1.1. SAM pasākuma “Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transports)” ietvaros, kur noteikts, ka projekta darbībām jābūt vērstām uz videi draudzīga sabiedriskā transporta izmantošanas veicināšanu un pasažieru pieaugumu videi draudzīgā sabiedriskajā transportā. Papildus tam “Rīgas satiksme” projektam ir vairāki ar vides ilgtspēju saistīti mērķi: 

  • nodrošināt vides pieejamību ikvienam pasažierim – gados vecākiem pasažieriem, cilvēkiem ar invaliditāti un vecākiem ar bērnu ratiņiem;
  • palielināt sabiedriskā transporta lietotāju, kas izmanto videi draudzīgu sabiedrisko transportu, skaitu;
  • palielināt tramvaja kustības ātrumu;
  • mazināt sastrēgumus; 
  • mazināt privāto automašīnu ietekmi uz vidi un gaisa kvalitāti;
  • uzlabot pārvietošanās pieredzi sabiedriskajā transportā, paaugstinot kvalitātes standartus. 

Gadā 7. tramvaju maršrutā tiek pārvadāti turpat 6 miljoni pasažieru, un šis ir otrs noslogotākais tramvaja maršruts Rīgā aiz 1. tramvaja maršruta. Balstoties uz līdzšinējo pieredzi, nodrošinot zemās grīdas tramvaju kustību, pārvadāto pasažieru skaits tramvajos pieaug vidēji par 6%. Tas liecina, ka iedzīvotāji dod priekšroku sabiedriskajam transportam, kas ir ērts, moderns un pieejams. Savukārt 5. tramvaja maršruts ir ceturtais noslogotākais, kurā vidēji vienā gadā pārvietojas vairāk kā 3 miljoni pasažieru.

Kopējās projekta izmaksas plānotas aptuveni 43,7 miljonu eiro apmērā, no kurām 35,97 miljoni paredzēti no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, bet 7,7 miljoni eiro “Rīgas satiksmes” līdzfinansējums.

Patlaban zemās grīdas tramvaji kursē 1. un 11. tramvaja maršrutā. Savukārt līdz 2021. gada beigām “Rīgas satiksmes” rīcībā būs 46 zemās grīdas tramvaji, kas kursēs minētajās tramvaju līnijās.

Plašāku informāciju par “Rīgas satiksmes” piedāvātajiem pakalpojumiem, maršrutu sarakstiem, biļešu veidiem un citiem jaunumiem var saņemt interneta mājas lapā www.rigassatiksme.lv vai sociālo tīklu platformās.

 

Papildu informācija: Baiba Bartaševiča-Feldmane, RP SIA “Rīgas satiksme”, tālrunis: 67104724, e-pasts: baiba.bartasevica@rigassatiksme.lv