Rīgas pašvaldība aktīvi domā par pedagogu piesaisti galvaspilsētas skolām. Ir dažādas metodes, kā skolas risina šo jautājumu, piemēram, Rīgas 41. vidusskola jau gadiem, vairākās paaudzēs strādā tieši pie absolventu piesaistīšanas darbam skolā. Skolas direktors Egīls Romanovskis intervijā atklāj, kā viņi savā skolā strādā ar pedagogu piesaistīšanu un noturēšanu, kā darbojas ar jaunajiem pedagogiem un kādu atbalstu viņiem sniedz, ievadot jauno pedagogu darbā.
Rīgas 41. vidusskolas himnas divi teikumi skan šādi – skola visskaistākā kalnā tu stāvi, klusi ap tevi šalc ozolu cilts. Gan tiešā, gan pārnestā nozīmē skola rūpējās par pedagogu piesaisti vairākās paaudzēs, īpaši atbalsta jaunos pedagogus grūtākās situācijās ar pieredzi un vērtīgiem ieteikumiem no kolēģiem un administrācijas.
Vai jūsu skolai ir stratēģija vai speciāli plāni, kā piesaistiet un noturiet pedagogus?
Nekas labāks par dzīvo vārdu mūsu pasaulē nav izdomāts. Stratēģijas un plāni balstās uz ikdienas darbu. Klases audzinātājs apzina savus skolēnus, zina viņu vēlmes, runā ar bērna vecākiem. Priekšmetu skolotājs, kurš ar savu mācību priekšmetu ieinteresē konkrēto skolēnu, vai tā būtu 9. klase, vai vidusskolas klase, arī uzrunā šo skolēnu. Viņi taktiski pareizi virza tālāk šo jaunieti apgūt pedagoģiju, un tad noteiktā etapā notiek sarunas ar bērnu, vecākiem, priekšmetu skolotājiem, mācību daļas vadītāju vai skolas direktoru. Skatoties statistiku, mūsu skolā uz doto brīdi strādā seši jaunie pedagogi vecumā no 22 līdz 27 gadiem, kuri ir savā laikā dažādā veidā uzrunāti un kuri ir sekmīgi pabeiguši augstskolu un atgriezušies. Divi no viņiem pašlaik vēl studē. Jaunie skolotāji ir šādos priekšmetos: matemātikā, sociālajās zinībās, tehnoloģijā un mājturībā, vēsturē, kā arī viena no absolventēm vēl studē un strādā pie mums par medmāsu. Skatoties pēc paaudzēm, vienam vai otram skolotājam šī ir vienīgā darba vieta, arī dežurantiem un apkopējiem. Viss spektrs, darbinieku, bez kuriem skola nevar iztikt, kādreiz šeit ir mācījušies.
Pastāstiet, lūdzu, kā notiek šī absolventu piesaiste pedagoga darbam?
Skolas administrācija zina, ka pēc diviem, trīs vai pieciem gadiem būs nepieciešams konkrēts pedagogs un tad mēs jau savlaicīgi potenciālo kandidātu – skolēnu uzrunājam. Bez šaubām citreiz arī nesanāk un jāliek sludinājums publiskajā telpā.
Mēs sākam uzrunāt skolēnus jau skolas krēslā. Tas ir paaudžu paaudzēs. Šajā skolā ir tagadējie skolēni, kuru vecmāmiņas un vectētiņi šeit ir mācījušies. Tie skolotāji, kuriem šobrīd ir 40 plus tie arī savulaik ir uzrunāti.
Kā noturiet ilgtermiņa attiecības ar absolventiem? Vai īpaši interesējaties, atbalstiet viņus?
Jā, interesējamies, ik pa laikam uzzvanām, lielākā daļa jau no 2. kursa sāk strādāt mūsu skolā. Noturēšana ir krietni vieglāka. Interesants fakts, kas ir mūsu skolā un, pēc man pieejamās informācijas, nav nevienā citā Rīgas skolā – mums ir skolas koris ar nosaukumu “Cilts”, kurā ņem dalību vidusskolēni, skolotāji un absolventi. Arī korī mēdz atrasties topošie pedagogi.
Kādām prasmēm jāpiemīt skolēnam vai absolventam, lai varētu strādāt jūsu skolā?
Jābūt gan zināšanām konkrētā priekšmetā, gan cilvēcīgām īpašībām – sapratnei, labām komunikācijas prasmēm, spējai organizēt, aizraut citus aiz sevis.
Sakiet, lūdzu, strādājot pie pedagogu piesaistes, vai domājiet arī par pedagogu noturēšanas jautājumiem? Ko dariet ar ilggadējiem pedagogiem, lai saglabātu viņu vēlmi strādāt skolā?
Nav noslēpums, ka sakārtota, moderna vide uzrunā cilvēkus palikt darba vietā, vai atnākt uz konkrētu darba vietu. Tas ir stāsts par mūsu skolu. 12 gadu laikā savu skolēnu skaitu esam dubultojuši. Liels prieks, ka no 1. septembra ap skolu būs labiekārtots moderns stadions, ko skola gaidījusi ļoti ilgi. Paldies Rīgas domei un apkaimju biedrībai. Šajā vasarā sāksies skolas jumta nomaiņa, siltināšana, fasādes nomaiņa. Pirms 2 gadiem renovēts pagrabstāvs. Vide rosina uz skolu nākt strādāt gan jaunos gan ne tik jaunos pedagogus. Pirms gada mūsu skolā sāka strādāt skolotāja, kurai ir ap 60 gadiem un ir skolas absolvente, viņa izlēma pedagoģisko karjeru turpināt pie mums, un es ceru, ka arī noslēgs šajā skolā, kur viņa pati ir arī mācījusies.
Kā vēl strādājiet ar pedagogu piesaisti, vai ir kādas sadarbības formas?
Mums ir sadarbības līgumi ar vairākām augstskolām ar Latvijas Universitāti (LU), Rīgas Stradiņa universitāti (RSU) un Rīgas Tehnisko universitāti (RTU). Mēs mācību programmās piesaistām augstskolu mācībspēkus, piemēram, RSU mācībspēks māca vidusskolas posmā vēsturi, gan arī sabiedriskās zinātnes. Ekonomiku mums māca RTU ekonomikas pasniedzēja. No spēcīgiem, interesantiem cilvēkiem nav jābaidās, viņi ir jāpiesaista konkrētais skolai. Mūsu mērķis ir dot jauniešiem to labāko, kas uz doto brīdi ir pieejams.
Vai ir arī kāda īpaša atbalsta sistēma jaunajiem pedagogiem?
Kādreiz bija konsultants, tagad ir mentors. Skolas vadības komanda strādā kopā. Trīs cilvēki – direktors un divi vietnieki ir pieredzējuši un trīs no vadības komandas ir jauni, enerģiski cilvēki, mēs viens otru papildinām. Manuprāt, tas ir vislabākais modelis, ja gados jaunam skolotājam ir tāds klusais, gudrais, viedais mentors, palīgs, kas tevi vada.
Vai mentors ir no jūsu skolas?
Jā, no mūsu. Tas ir pieredzējis priekšmeta skolotājs, direktors vai direktora vietnieks. Mēs jaunos pedagogus, ja ir nepieciešams, atbalstām un apčubinām, dalāmies ar pieredzi un ievadām skolotāja darbā.
Kā skolā sniedziet atbalstu jaunajiem pedagogiem?
Līdz Covidam vairāki Rīgas pilsētas direktori ir pieredzi smēlušies Somijā, kuras izglītības sistēma tika pozicionēta, ka vislabākā Eiropā. Bieži vien somu izglītības iestādēs klases priekšā ir diplomēts pedagogs, taču klases aizmugurē pedagoga palīgs. Pedagoga palīgs ir tas cilvēks, kas palīdz bērnam apgūt dažādos veidos jauno vielu. Kad pašvaldība realizēja projektu “PuMPuRS”, mums bija lieliska iespēja izmantot šāda veida praksi ar skolotāju un skolotāja palīgu. Manā skatījumā tas ir ideāls modelis, kā jaunam skolotājam sākt darba gaitas.
Mēs esam atraduši jaunu matemātikas skolotāju, kurš vēl mācās 3. kursā, un viņš skolā ir kā pedagoga palīgs, kas māca astoņas matemātikas stundas. Četras stundas viņš iet pie skolotājas, kura ir 72 gadus jauna un kura visu mūžu mācījusi matemātiku. Viņš mācās un palīdz skolotājai. Vēl šis skolotājs pasniedz sākumskolās interešu izglītības pulciņu. Pakāpeniski ieiet mūsu skolā un bagātinās no vairāku paaudžu skolotājiem, lai veiksmīgi sāktu skolotāja gaitas. Tas ir tāds mikro mazais modelis, kas būtu ekselents katrā skolā, lai pedagogs pakāpeniski tiktu ievirzīts skolotāja darbā.
Vai jūsu pedagogi izmanto Rīgas pašvaldības piedāvātās atbalsta sistēmas?
Pedagogi izmanto pārkvalificēšanās iespēju, ko piedāvā Rīgas dome, lai iegūtu otro izglītību. Viens no pedagogiem, kā otro izglītību, ir apguvis latviešu valodu un literatūru, viens datoriku, savukārt vēl viens krievu valodas skolotājs ir izmācījies par sociālo pedagogu. Vēstures skolotāja pašlaik gaida iespēju mācīties par vācu valodas skolotāju. Jāsaka, ka mēs skatāmies arī iekšējos resursus, ne tikai ārējos. Tā ir lieliska iespēja, ko Rīgas dome piedāvā!
Tāpat mūsu skolas jaunie pedagogi izmanto iespēju apgūt dažādus kursus, ko organizē Rīgas pašvaldība. Tos, kuri vēl studē, tiem pēc būtības nebūtu jāmācās, bet mēs mudinām viņus apgūt to jaunāko. Ja tu nesāksi skriet laicīgi, citi tev aizskries garām.
Kuri no pedagogiem visvairāk trūkst Jūsu skolā?
Mums vajadzētu jaunu, enerģisku ķīmiķi. Drīzumā sākumskolas skolotāji, kas izmācījušies par datorikas, dosies pie vecākām klasēm, tad vajadzēs arī sākumskolas skolotājus. Bet jāsaka, ka aktuāli vienmēr būs ķīmija, fizika, bioloģija.
Ko jūs ieteiktu citām skolām, kuras saskaras ar pedagogu trūkumu?
Nemaz tik slikti vai tik labi arī nav citām skolām. Esmu apmeklējis citas skolas, kurās arī ir pedagogu dinastijas – strādā māte un meita, vai tēvs un meita, vai izsaukti pedagogi, kuri beiguši konkrētu skolu un strādā tur par skolotāju. Tas ir kolosāli, ka piesaistām savus absolventus! Mums ir jānodrošina tas, lai visas Rīgas skolas būtu vienlīdzīgā situācijā no materiāli tehniskā stāvokļa, lai būtu moderna vide un pedagogi vēlētos pie mums strādāt. Tai skaitā moderni dabaszinību kabineti, kā vidusskolās, tā arī pamatskolās, paralēli attīstot sadarbību ar Rīgas augstskolām, kur Rīgas dome slēgtu līgumus par Rīgas augstskolu moderno laboratoriju izmantošanu praktiskajām nodarbībām, it sevišķi ķīmijas un bioloģijas mācību priekšmetos.
Informāciju sagatavoja: Sindija Grāvere, Rīgas pašvaldības Ārējās komunikācijas nodaļas projektu koordinatore, e-pasts: sindija.gravere@riga.lv